scroll-to-top

Készülünk az ovira! Montessori vagy Waldorf?

Készülünk az ovira! Montessori vagy Waldorf?

Nagyon izgalmas feladat kiválasztani gyermekünk óvodáját. Az állami intézmények mellett egyre többen teszik le a voksukat a reformpedagógiai irányzatok óvodái mellett, hiszen rengeteg szülő számára szimpatikus az a szemlélet, amit képviselnek. Hazánkban a Montessori és a Waldorf iskolák  a legelterjedtebbek, nézzük miben hasonlóak és miben különböznek!

Hasonlóságok

  1. Holisztikus szemlélet: a gyermekek teljes lényét, személyiségét és karakterét figyelembe veszik. Fejlesztik a testi, lelki és szellemi képességeiket is.
  2. Gyakorlatias tanulás: kétkezi munkával és gyakorlati feladatokon keresztül gyarapítják a tudásukat.
  3. Természetes anyaghasználat: a minőségi fa, gyapjú, üveg, porcelán tárgyakat részesítik előnyben és kerülik a műanyagot és szintetikus anyagokat.
  4. A modern technológia és az elektromos kütyük mellőzése
  5. Tisztelettel tekint a gyermekekre és különös figyelmet szentel az egyéni igényeiknek
  6. A tanulás szeretetének átadása

Különbségek

Montessori

Zalaegerszegi Montessori óvoda
Zalaegerszegi Montessori óvoda

“Kövesd a gyermeket!”

A gyermekekben születésüktől fogva megvan a tudásvágy. Ha a környezetüket a képességeiknek és az érdeklődési körüknek megfelelően alakítjuk, ők fel fogják fedezni maguk számára a világot. Tehát a felnőtteknek csak az a dolguk, hogy kövessék a gyermeket és mindent biztosítsanak számára, ami a fejlődéséhez szükséges.

A Montessori az önállóságot, a találékonyságot és a problémamegoldóképességet helyezi középpontba, ami úgy tud leginkább kiteljesedni, hogy szabadságot adnak a gyerekeknek bizonyos korlátok között.

Fontos, hogy a gyerekek valósághű képekkel és illusztrációkkal találkozzanak a könyvekben és a mesékben is. Hiszen elég izgalmas a való világ, nincs szükség mesefigurákra és tündérekre.

Nem támogatja a szerepjátékokat, izgalmasabb, ha mindent valóságosan csinálhatnak a gyerekek. Ha főznek, tényleg főzzenek, ha takarítanak, takarítsanak, kertészkedjenek, varrjanak. A lexikális tudást hamar beemeli a kicsik hétköznapjaiba.

„Arra taníts, hogy önálló lehessek, hogy büszke lehessek magamra! Hogy elgondolkozzam rajta, hogy képessé váljak rá, hogy eldönthessem, hogy véghezvigyem. Én magam! Mert ez az út vezet el a gyermeki lét végső céljához, a boldog felnőttséghez.” – Maria Montessori

Waldorf

Csillagbölcső Waldorf óvoda
Csillagbölcső Waldorf óvoda

“Oktatjuk az elmét, a szívet és a kezeket.”

A gyermekek elképesztő kreativitását, tiszta fantáziáját és játékosságát használja fel a tudásszerzésre. A felnőttek vezetik a játékokat, ahol a gyermekek képzelőereje szabadon szárnyalhat.

A zene és a művészet a fő vezérelv a tananyag közvetítésében. A mesék világa és a gyakorlati kísérletezés által szereznek életre szóló tapasztalatokat a kicsik.

A lexikális tudást későbbre sorolják, hiszen a fő szempont az élvezetes tudásszerzés és a gyerekkor kiélése.

A minőségi és természetes anyaghasználaton túl odafigyelnek a harmonikus illatokra, a lágy fényekre, így a gyermekek hamar találkoznak a növényi illóolajokkal és a gyertyafénnyel.

A játékokat sokszor a gyerekek maguk készítik, a bábelőadásokkal, szerepjátékokkal sajátítják el a kritikus gondolkodást és az igazságosságot. A felnőttek fő feladata a gyermek intelligenciájának fejlesztése példamutatás és utánzás által, változatos érzéki benyomásokon, táncmozdulatokon és akarati benyomásokon keresztül.

A Waldorf szemléletben központi helyet foglal el a környezettel való harmonikus együttélés, a hála és a környezetvédelem.

Ha megtetszett valamelyik irányzat, érdemes felkeresni a közeletekben lévő óvodákat, hiszen minden egyes intézmény és pedagógus alakíthatja a szemléletet. A Montessori óvodákról a Magyarországi Montessori Egyesület oldalán, a Waldorf óvodákról pedig a Waldorf szövetség oldalán</span tájékozódhatsz.

Vissza a tudástárba
BEBANestléMilumilMunchkinUniverKecskemétiMilupaMAMHipp4momsPumpkin Organics bébiételek